Nagellack – från krigsmålning till trendköp

Att färga naglarna är inget modernt påfund utan en 5000 år gammal företeelse. Då färgades naglarna som utsmyckning och statusmarkör, men krigare kunde också stärka sig genom att färga naglarna innan de drog ut i strid (dudes alltså *himlar med ögonen*). De moderna täckande nagellacken som kom i början på 30-talet bars först av dåtidens kändisar och societet men blev snabbt populära även bland allmänheten.

1994 blev nagellack för första gången ett modemåste då Uma Thurman i filmen Pulp Fiction bar sotsvart bob och Chanels svartröda lack Rouge noir, även kallat Vamp. Folk blev som galna och nagellacken flög av skönhetsdiskarna – det var startskottet för lackhypen.

Sedan dess har de stora modehusen specialblandat nagellack till modevisningarna. Lack i nyanser som inte finns att köpa men som blir så omtalade att de ”tvingas” att släppa dem till försäljning. Så var fallet med det mintgröna lacket Jade som bars av modellerna på Chanels höstmodevisning 2009 och som ett halvår senare landade i butik där den begränsade upplagan inte räckte långt. Begäret var så stort att desperata nagellacksentusiaster som tröttnat på butikernas väntelistor istället köpte det på Ebay för över 110 dollar.

Det som varit avgörande för nagellackets framgångssaga är priset. För även om ett lack från YSL, Dior eller Chanel kostar runt tre hundra kronor är det ingenting mot vad en handväska från samma märke kostar. Ett nytt nagellack tillfredsställer helt enkelt begäret efter mode, nyheter och flärd – utan att hålet i plånboken blir alltför påfrestande.